Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

söndag 12 april 2015

Att skriva VS att prata

Varför är det så mycket lättare att uttrycka sig och VÅGA uttrycka sig i skrift än i tal?
- den frågan ställde jag mig för någon dag sen, och det ledde till den här gifen, gjord av mig:
 
 
 
Där har ni gifen! Att skriva VS att prata
 
För mig som är rätt så tystlåten i verkliga livet, är det så mycket skönare att skriva, antingen via telefon eller ja via nätet, som jag gör nu. (eller eventuellt i en dagbok) Man kan vara vem som helst när man skriver, man kan våga vara sitt verkliga jag, man känner sig smartare, man är mer poetisk, man kommer på mer, man vågar "säga" saker som man aldrig skulle våga i vanliga fall. (både bra och dåliga saker) Den listan känns ibland oändlig. Framförallt känner man sig modigare! Liksom ni som läser min blogg, ni märker väll inte av att jag är blyg egentligen? För här är jag ju öppen, och vågar säga det mesta! Man känner sig mer fri genom skrift. Kan inte bara var jag som tycker det.. Sen är det förövrigt mycket enklara att ha ett skriftligt prov än ett muntligt, antagligen för att man går mer "all in" på de skriftliga proven. Man kan klura, jämföra, visa samband, få in egna tankar och sånt, som man inte får med när man pratar. Man har längre betänketid när man skriver. (för det mesta i alla fall, kanske inte när man chattar)
 
Självklart är det härligt att prata med, särskilt med någon som man är avslappnad och trygg med. Men det kan vara en pärs när man pratar med folk som man inte känner, eller när man känner sig mer utanför. Det är lättare att få något att säga via skriften, som på exempel en chatt-konversation på 5 personer, än om man skulle prata IRL. (lättare att ta plats när man skriver, än pratar) Just titeln på en bok som finns: De tysta tänker högst, är så sjukt underbar! (och är PRICKEN över i:et) För det finns så mycket som jag skulle vilja säga istället för att vara tyst. Både kloka saker, och lite mer argare saker. Som att du är så himla irriterande, barnslig och jag vet inte vad. Så vi tysta, vi tänker massor. I alla fall jag, och det är bra att tänka. Vi är liksom inte dumma, korkade eller något annat bara för att vi inte säger något, vi är nog faktiskt smartare än vissa andra. Bara för att vi tar oss tiden att tänka över saker, analysera människor osv. Men jag ska säga er en sak, jag är inte det minsta försiktig när jag tänker. Mina tankar "skriker" för tusan i bland, och alla tror att man är så himla försiktig och feg, men egentligen så känner jag mig inte det överhuvudtaget. Jag kan för tusan vara stygg också. (eller njaaa) Men alltså egentligen är jag inte så blyg, jag känner bara att jag varken kommer överens med de flesta klasskamrater (särskilt tjejerna som är så omogna) eller har något att säga till dem. Och min bästa vän är oftast med dem. Så ja. Så jag är nog inte blyg egentligen, även om jag uppfattas som det..
 
Det som jag skrev här ovan kommer verkligen från mitt hjärta, eller från mitt inre. Där mina tankar är samlade, och dolda för de flesta. Alla får inte chansen att få en liten titt på det.. ;) Det där lät alldeles för poetiskt. Haha. Dx Men hoppas det var kul att få läsa det, om ni nu orkade. (Hannah-experten-på-att-skriva-långt tittade in under inlägget)
 
 Svarade aldrig på frågan i början precis. Men jag tror att det handlar om längre betänketid, att man oftast är själv, och slipper möta personen / personerna face to face. Man blir väll modigare av det.. tror jag! Och sen föredrar jag väll oftast att skriva, om jag inte känner personen väl. Genom att skriva kan vi ju skapa böcker också!! Det får vi inte glömma, även om jag höll på >.>

 
 •○•○•○•○•○•
 
 
Men ja, nog pratat om mig! (för stunden i alla fall..) Har ni något att berätta om? Utgå gärna från min fina gif, och meningen i början! Vad föredrar ni? Att prata eller skriva? Varför är det så? Är det olika beroende på situation? Tell me! För det här skulle kunna bli en fin diskussion, tror jag! Ni får ju om ni vill ta upp det här i ett eget inlägg, så kan jag länka till det! För ni kanske har massor att säga, vad vet jag? :D En kommentar räcker kanske inte! kram på er
 
 

8 kommentarer:

  1. Alltså JAAA PRECIS!!! Väldigt intressant ämne det här, och tycker precis som du. Sen är det ju också det att de som PRATAR högst pch mest kanske inte är vidare bra på att uttrycka sig i text - eller så kanske de faktiskt är det? Kanske det hör ihop? Beror ju på HUR de uttrycker sig när de pratar också och så
    .. ska klura på det här lite mer, så kanske jag kommer med någon smartare analys senare .. :) jätteroligt att du tog upp det här! Kraam <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja precis! :D kommit på någon smartare analys, haha? :)
      Kul att du uppskattade inlägget! kraaam <33

      Radera
  2. Jag håller med dig! Det är mycket lättare att skriva än att prata - man vågar mer och känner sig modigare. I vanliga fall är jag ganska blyg av mig, fast det lustiga är att det bara är i klassrumsmiljö och inte alls utanför klassrummet med kompisar. Jag tycker precis som du om allt du säger om att skriva, man vågar säga saker som man kanske inte alls skulle våga säga i vanliga fall. Däremot kan det också ofta leda till dåliga saker, som näthat och nätmobbning t.ex. När man skriver är det ofta genomtänkt och man känner sig smartare och kan uttrycka sig på så bra sätt. När det kommer till att tala får man inte alls lika mycket betänketid som du säger och så får jag ju hålla med Elvira om det hon skrivit. Roligt att du tog upp ämnet :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du håller med om att det är lättare att skriva! Jo, precis! Skrev i inlägget både bra och dåliga sker, och nätmobbning tänkte jag på som dåligt. Så det är väll nackdelen med att skriva på nätet, men tack och lov är det lugn och ro i bokbloggarvärlden! <3

      Jaaa, man känner sig så mycket smartare! Kul att du tyckte inlägget var intressant!
      kraam <33

      Radera
  3. väldigt intressant ämne! jag tog mig friheten och skrev ett eget inlägg om det ! här hittar du det :) http://iregnet.blogspot.fi/2015/04/skillnaden-mellan-att-uttrycka-sig-i.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad kul att du gillade ämnet! :D Och ännu roligare att du skrev ett eget inlägg! (men blir ju lite stolt då!) kram <3

      Radera
  4. Intressant inlägg! :)
    Tycker precis som du att det känns otroligt mycket lättare att skriva än att prata. Tror att det till stor del beror på att man verkligen hinner tänka igenom det man vill framföra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade inlägget! :D <3
      Rätt skönt att man inte är ensam om att tycka något! Jo, precis. Man hinner läsa igenom, rätta, korrigera osv. Så ja det blir lättare! /kram!

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...